خوش آمدید!

در هر زمان که علاقه داشتید میتوانید با ما تماس بگیرید.
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

آدرس ما
بزرگراه فتح – کيلومتر 5 – بازار فولاد و استيل ايران – نبش بلوک 3 – پلاک 137
ایمیل ما
FooladParsa@gmail.com
تلفن تماس
66390700
واتساپ
09902330700
تلگرام
09902330700

,

مسوار چیست و چه کاربردی هایی دارد ؟

  • توسط FooladParsa
  • 15 دی 1399
  • 568 بازدید

مسوار یا پیوتر (به انگلیسی: Pewter) آلیاژی است از دو فلز قلع و مس، به‌طور سنتی، حدود ۸۵ تا ۹۹ درصد مسوار را قلع و بقیه را مس تشکیل می‌دهد. مس در این آلیاژ نقش سخت‌کننده را دارد. مسوار می‌تواند تا ۷۲ درصد حاوی مس باشد. رنگ آن بین زرد و قرمز (شبیه مس) است.

مسوار یک آلیاژ فلزی انعطاف‌ پذیر و چکش خوار است که معمولاً از ترکیب ۸۵ تا ۹۹ درصد قلع، تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد آنتیموان، ۲ درصد مس، بیسموت و گاهی اوقات نقره، تشکیل می‌شود. مس و آنتیموان در این آلیاژ نقش سخت کننده را ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند تا این فلز دوام و مقاومت بیشتری پیدا کند. نقطه ذوب مـسوار پایین است و حدودا بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد که بستگی به مخلوط دقیق فلزی آن دارد. قرن‌هاست که از فلز مسـوار استفاده می‌شود. مسوار جزو فلزات گرانبها محسوب می‌شود و در رده چهارم بعد از پلاتین، طلا و نقره قرار دارد. این آلیاژ ابتدا توسط مصری‌ها و رومیان و سپس به طور گسترده در قرون وسطا مورد استفاده قرار ‌گرفت.

در قرون وسطی از این فلز در کلیساها و خانه ثروتمندان استفاده می‌شده و رفته رفته در دسترس همگان برای ساخت وسایل آشپزخانه قرار گرفته است. یکی از قابلیت‌های مورد توجه مسـوار این است که مثل مس یا نقره رنگ آن کدر و تیره نمی‌شود اما مثل همه فلزات دیگر با قرار گرفتن در معرض هوا به آرامی اکسید می‌شود. همانطور که در بالا هم به آن اشاره‌ای کردیم، نقطه ذوب مسوار پایین است به همین علت اگر وسیله‌ای دارید که از جنس مسوار است به هیچ عنوان آن را روی اجاق گاز و مایکروویو قرار ندهید. زیرا اگر در معرض شعله یا گرمای بیش از حد قرار بگیرد آسیب می‌بیند. توصیه می‌شود که از ماشین ظرفشویی برای شست و شوی مسوار استفاده نشود. پیشنهاد می‌شود که مسـوار را با آب گرم و مقداری مایع بشویید و سپس آن را با یک دستمال خشک کنید.
شایان ذکر است که بیشترین کاربرد مسـوار در ساخت و تولید وسایل آشپزخانه و وسایل تزئینی است.

سیم مفتول مسوار چیست؟

از قطر ۱ تا ۸ میلیمتر و در ۲ نوع شاخه و کلاف تولید میگردد و کاربردهای خاصی از جمله جوش فلزات و …. دارد. مفتول مـسوار در واقع مفتول آهن است که بعد از انجام آخرین مرحله کشش  و رسیدن به سایز مورد نظر وارد ۲ وان که به ترتیب اول اسید شویی می شود تا سیم تمیز شود و آلودگی از سطح آن از بین برود.  بعد از آن وارد وان سولفات مس می شود در صورتی که اسید شویی و چربی زدایی به خوبی انجام نشود در مرحله بعد لکه هایی سیاه مانند در سطح مفتول مسـوار به جا می ماند و این گونه مفتول تولید شده در روند آبکاری در صنایع مختلف اخلال به وجود می آورد.

پس باید از ابتدا و در اولین مرحله چربی زدائی و زنگ زدائی از سطح مفتول به درستی صورت پذیرت متاسفانه اکثر مواد اولیه مصرفی کارخانه جات داخلی در حال حاضر از تولیدات کشورهای چین و اکراین و سایر کشورها می باشد.

کاربرد مفتول مسوار:

مفتول مسوار در صنایع مختلفی کاربرد دارد که تولید انواع چوب لباسی ها و آویزها نمونه ای از آن می باشد.

لوله های مسوار

لوله مسوار یک لوله فولادی با روکش مسی می باشد. از مزایای این لوله می توان به مقاومت در برابر سایش بالا، ضریب اصطکاک کم، اثر خود روانکاری خوب و قیمت مناسب اشاره کرد. لوله های مسوار در تأسیسات حرارتی وبرودتی و صنایع تهویه مطبوع و ساخت یخچال و فریزر استفاده می شود. 

اندازه لوله های مسوار

لوله های مسوار در سایزهای مختلف از قطر ۴.۷۶mm تا ۱۶mm میلیمتر تولید می شود که بنا به سفارش شما می تواند یک رو مسوار یا دو رو مـسوار باشد، ضخامت این لوله ها از ۰.۶mm تا ۱.۲mm میلیمتر در بازه ی ضخامتی ۰.۱mm می باشد.

مزیت لوله های مسوار

لوله های مسوار به دلیل مقاومتی که در برابر خوردگی دارند و همچنین مزیت قیمتی؛ به طور عمده در صنایع تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد لوله های مسوار

لوله مسوار دارای پیوند مناسبی بین فولاد و مس می باشد. این لوله می تواند برای تجهیزات متالورژی ، تجهیزات ریخته گری مداوم ، تجهیزات نورد ، تجهیزات مکانیکی ، خطوط لوله مورد استفاده قرار گیرد.لوله های مـسوار در زمینه های نفت، مهندسی شیمی، ساخت کشتی، انرژی و ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفته است.

کیفیت لوله مسوار

لوله فولادی با روکش مسی از یک لوله استیل و یک لوله مسی تشکیل شده است. دیواره بیرونی لوله مسی با دیواره داخلی که لوله فولادی می باشد، یکپارچه شده است. لوله مسوار نه تنها مقاومت  خوردگی بالایی دارد بلکه مشکل کیفیت آب در خط لوله را نیز برطرف می کند.

با ما در تماس باشید 66390700

1 دیدگاه برای “مسوار چیست و چه کاربردی هایی دارد ؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *